Psycholog radzi
„Nasz mózg jest jak śpiący olbrzym.
Tony Buzan
O tym, jak korzystać z naszego wspaniałego narzędzia – mózgu
Mózg składa się z biliarda komórek, osiemdziesięciu miliardów neuronów. Przyjmuje w czasie sekundy około stu megabajtów informacji. Funkcjonuje dzięki glukozie, nawet wtedy, gdy śpisz. Dlatego nawet nie próbuj go negatywnie oceniać, nigdy nie mów mu, że czegoś nie potrafi, bo to nie jest prawda. Tylko od ciebie zależy, czy wykorzystasz jego potencjał i dzięki temu osiągniesz to, co chcesz.
Niestety prawdą jest też, że najszybciej nasz mózg rozwija się do 6 roku życia. Wówczas powstaje najgęstsza sieć neuronalna, która później pomału staje się coraz bardziej uboga. Jest jednak dobra wiadomość. Mózg jest neuroplastyczny, co oznacza, że nawet w dojrzałych mózgach mogą powstawać nowe połączenia nerwowe. Pod jednym warunkiem- trzeba je wyćwiczyć.
Jak działa pamięć ? Co możemy robić, aby zapamiętywać lepiej, więcej, łatwiej?
Hipokamp- niewielka struktura umieszczona w płacie skroniowym naszego kresomózgowia, kluczowe miejsce w naszym mózgu, które odpowiada za pamięć. Jego uszkodzenie skutkuje znacznym upośledzeniem umiejętności zapamiętywania i co za tym idzie, uczenia się. Każda nowa informacja, która do nas dociera, przetwarzana jest w korze przedczołowej mózgu, potem wędruje do hipokampu, skąd albo jest usuwana, albo kodowana w nowych neuronach pamięci, które przemieszczają się do różnych części mózgu. Taka informacja może być zakodowana jednocześnie w wielu częściach mózgu, np. w rejonie, który zawiaduje wrażeniami wzrokowymi, w rejonie odpowiedzialnym za dotyk, za zapach, w ciele migdałowatym, które odpowiada za wrażenia emocjonalne. Hipokamp koordynuje te informacje i pozwala na to, aby je sobie przypomnieć.
Mózg działa jak mięsień, więc żeby sprawnie działał, należy go trenować, nie pozwalać mu na nudę. Niestety, dzisiejsza technologia sprawia, że coraz mniej z niego korzystamy, bo wszystko pamięta za nas smartfon, tablet, komputer. Sami robimy sobie krzywdę, bo nie ćwicząc mózgu, skazujemy samych siebie na porażkę. Im więcej czytamy, liczymy, rozwiązujemy zadań matematycznych, zapamiętujemy różnych informacji, które nas ciekawią, gramy w gry logiczne, ale także wprowadzamy zmiany w naszych codziennych nawykach, tym sprawniej i skuteczniej działa nasz mózg.
Na początek umyj dziś zęby inną ręką niż zwykle, inną ręką spróbuj odkręcić tubkę, załóż skarpetkę. Takie ćwiczenia zmuszają nasz mózg do korzystania z przeciwnej półkuli mózgowej niż zwykle. To aktywizuje mózg do innego zadania i wpływa na jego neuroplastyczność.
Opracowała Katarzyna Ruszczyk- psycholog szkolny
Na podstawie :
- „Rewolucja w uczeniu”-G. Dryden, J. Vos
- „100 sposobów na pamięć” –Biblioteka GW, praca zbiorowa